١٤‏/٨‏/٢٠٠٦

الدستور ... موضوع كنت شايله فالدرج !

الموضوع ده و مواضيع تانيه بقالهم مدة فبالي و عاوز أتكلم - بس كنت مأجل الكلام عشان اللي بيحصل في لبنان ... وبما إن وقف النار كمان خمس ساعات يبقى مبدهاش، حبتدي أكتب كل اللي كان واقف في زوري


جريدة الدستور

- الجرنال ده أنا اتعرفت عليه وأنا في تانية ثانوي على ما أتذكر - وفضلت متابعه لحد ما اتوقف ... مكنتش ناضج سياسيا قوي ساعتها - بس عرفت مجموعة من الأشياء اللي تحسب للجريدة اللي كنت شايفها في الفترة دي جريده نصف صفراء بصراحة و هوالة و أحيانا مرددة إشاعات

- نسيت الدستور دي خالص و عدت السنين لحد ما كنت مسافر مرة مع رئيس مجلس الإدارة في عربيته و عند بوابه إسكندرية لقيته بيقول للسواق يجبله الدستور من الولد بتاع الجرايد ... بعد كده تكرر الموقف ده كذا مرة و لاحظت إهتمام الراجل بالجريدة دي - ولإني عارف إنه راجل محترم و مثقف جدا حرصت في مرة إني أتصفحها و لفتت إنتباهي و بدأت في متابعتها بإنتظام بعد كده وانتقلت العدوى لمنزلنا العزيز :)

- لفت انتباهي فالدستور حكاية أنه كل واحد ليه صفحة ولا صفحتين بيدورهم على مزاجه و بطريقته - إنشاالله يكتبها كلها زي بلال فضل ... عجبتني الفكرة دي قوي ... إدت للجريدة روح ممتازة و حسيت إن الناس دي أسرة بجد وصحاب خصوصا لما بشوفهم بيعاكسوا بعض كل إسبوع في مقالاتهم

- عجبني فالدستور برضه انهم حاطين صورة كل واحد جنب إسمه - وإن أغلب المواضيع موقعة بأسماء ناس مش بدون أسماء زي في جرايد الحكومة وكمان سايبين إيميلاتهم الشخصية ... حسيت إنهم بيدعموا الصحفيين و بيساعدوهم على النجاح و الشهرة ... حفضت شكل بلال فضل و خالد كساب و عمرو سليم و دعاء دودة :)


إبراهيم عيسى

- الراجل ده أنا بحترم كتاباته و أغلب آراءه بغض النظر عما يقال عنه حاليا ... اللي أنا شايفه هو كاتب مثقف مهموم بهموم الوطن وبيساعد على كشف الحقيقة في مواضيع كثيرة وبشجاعة تحسب له

- طب إزاي سايبين الراجل ده يقول الكلام اللي بيقوله كل عدد وهجومه المباشر على الرئيس؟
فيه ثلات آراء سمعتهم في هذا الشأن: أول رأي هوه أنه بيجعجع ... هما سايبينه هوة واللي زيه عشان الشعب يلاقي متنفس يتكلم وأهو الكلام ببلاش ومحدش حيعمل حاجة في الآخر !
تاني رأي يتبع نظرية المؤامرة الشهيرة اللي بتتهمه أنه عميل حكومي و أنه متسلط و بيقول كلام هما عاوزينه يقوله لتضليل الرأي العام - وبصراحة أنا شايفه رأي فشنك لإن الراجل هاري الريس نقد وتريقة ... مش ممكن يكون الكلام ده برضاهم !
حتى لما صدر ضده الحكم أصحاب الرأي التاني قالوا دول بيسبكوها - بس معلهش مع إحترامي ... وسعت قوي
تالت راي أنه راجل شجاع وزاهد و إنه ملوش مسكة وفي واحد مهم و واصل قالي إنه بيجيله تهديدات و شتايم على التليفون من أمن الدولة بصورة دورية بعد كل مقال بيكتبه و أنه بقى متعود على ده !
.... طيب فين الحقيقة - الله أعلم ... ممكن تكون حاجة من التلاتة دول أو ميكس منهم أو حاجة رابعة محدش يعرفها ...
كل اللي يهمني أقوله إنه المنتج اللي بيقدمه كل يوم أربع منتج جيد جدا و يحترم
يبقى السؤال ملوش أهمية قوي كده يعني !

- طب إيه اللي بيتقال عنه اليومين دول ده و مشاكله في الدستور مع الصحفيين الشباب و موضوع المرتبات و خالد البلشي و عمرو سليم؟
والله العلم عند الله في الموضوع ده - أنا معرفش صحفيين في الدستور معرفة مباشرة ... لكن أنا ليا وجهة نظر ممكن متعجبش حد بس انا مقتنع بيها لحد كبير ...
في كل اللي بيتقال ده إحنا قدام مشكلة إدارية بحتة - مدير شركة بيحط سياسته العامة بفكر رأسمالي بحت سعيا أكيد لإن شركته دي تنجح و تحقق أرباح ... أظن ده حقه اللي لا يجب أن يتدخل فيه أحد ... ممكن أي حد ينتقد السياسة دي لكن الي مش عاجبه سياسة مديره من الممكن إنه يعتذر عن الشغل ويدور على شغل في مكان تاني في ظروف أحسن (أنا عملتها مرة قبل كده لما مكانتش عجباني سياسة مديريني في مكتبة إسكندرية)
يصح إذا إننا نفصل إبراهيم عيسى المدير عن إبراهيم عيسى الصحفي ... الفرق كبير جدا

- طب وحكاية مرتبه اللي بيصل إلى 26 ألف جنيه شهريا من الجريدتين ؟
والله أنا شايف أنه أي شخص على قمة الهرم بتاع أي مؤسسة ربحية لازم يكون شريك بنسبة من الأرباح عشان يفكر بعقلية البيزنس مان ويبقى قلبه على الربح ... والرقم ده بصراحة مش فلكي لحد زي الراجل ده أكيد إتمرمط لما قال يا كيفا ... هوة كتير بالنسبه لمرتبات الناس العادية ... لكن في كادر المديرين لأي مؤسسة ربحية - أنا شايفه فيير أوي !


عصام إسماعيل فهمي

- أول مرة ألتفت للإسم ده لما غادة بتاعت قسم الإعلانات فالدستور قابلتني و عرضت عليا أنزل إعلان عندهم وقالتلي إنهم مجموعة من خمس جرايد مملوكين للشخص ده (الدستور - صوت الأمة - صوت الأمة الرياضي - عين - الحلوة)

- أنا حاولت أقلب في دماغي ... مين الراجل ده - كان شغال إيه قبل ما يفتح الجرايد دي ! وسألت ناس كتير من باب الفضول ولم أجد إجابة عند أي حد فيهم !!

- أنا عرفت إن الراجل ده بتاع بيزنس وبس لما في مرة من يجي شهر و نصف كده شوفت إعلان للسلاب في الصفحة الأولى .... مصطفى السلاب اللي أكلوه أيام الإنتخابات - حتى ساعتها كنت ناوي أكتب في الموضوع ده بس كسلت

- برضه عرفت إنه راجل معندوش أزمة مع القيم الصحفية لما عرفت المضمون "الهادف" اللي بتقدمه جرايده التانيه الحلوة و عين


خالد البلشي

- كنت بقرأ إسمه زي أي صحفي شاب في تاني أو تالت صفحة - ومكانش ليه إسلوب مميز (في رأيي) زي بلال فضل و السرجاني و عائلة كساب و ابراهيم عيسى و دعاء - لكن منكرش انه التحقيقات في الدستور كانت دايما أكتر من ممتازة

- أول مرة أعرف دوره وإنه جندي مجهول في موضوع التحقيقات كان في العدد السنوي للدستور لما حد كتب عنه وعن دعمه لزمايله و إجتماعه بيهم أول كل إسبوع لتنسيق حيعملوا إيه و كلام حلو قوي ... عرفت ساعتها إنه ريسهم و ابتديت أهتم باللي بيكتبه بصفة خاصة


بلال فضل

- أول من لفت نظري في الدستور بخفة دمه و تلميحاته الجريئة ... منكرش إنه كان أحيانا بيبقى أول حد أقراله يوم التلات بليل والجرنال لسه طازة و بعدين أكمل باقي الجرنال يوم الخميس وانا راجع إسكندرية و السبت الصبح وانا رايح القاهرة تاني

- عرفت إنه كاتب سيناريو سينيمائي و إهتميت قوي إني اعرف هوه كان كاتب أنهي افلام ... إكتشفت إن كلها (ساعتها) كانت أفلام جميلة وعجبتني

- حصل تحول في شخصية بلال فضل من يجي تلات أو اربع شهور و فضل خانئني مده ... كنت شامم غرور شدييد في كتاباته و إرتفاع حدة الأنا عنده بس هوة خف دلوقتي لحد كبير ... والباقي اللي لسة عنده مقبول لإنه كاتب موهوب و أظن من حقه شوية غرور

- زعلت منه جدا لما دخلت فيلم حاحا وتفاحة مخصوص عشان عليه إسمه ... ولقيته مقلب - معرفتش ألاقي بلال فضل أو أي فضل في الفيلم ... الليمبي فيلم عبقري بالنسبة للفيلم ده للأسف و كنت ناوي أبعتله إيميل ساعتها بس كان في مرحلة الغرور ومحبتش ابعتله ميل و ميعبرنيش أو ملاقيش رد يشفي غضبي من تدني مستوى الفيلم

- عاد للتألق مؤخرا بعد ما غير شكل الصفحة و ركز في المقالات اللي هوة بيبدع فيها بصراحة



عمرو سليم

- أول ما لفت نظري هو التشابه الشديد في طريقة الرسم بين ما يرسمه عمرو سليم و الرسومات اللي كانت في مجلة ماجد زمان ايام ما كنت في ابتدائي و إعدادي و إفتكرته نفس الشخص ... بس طلع أبوه الله يرحمه

- لفت نظري كتاباته البريئة جدا وشخصيته الحالمة و تعصبه الناصري - حتى فكرة إنه يكتب بخطه و يشطب الكلام الغلط كانت جديدة وبتكسر أي حاجز تكلف بينه و بين اللي بيقراله ده طبعا جنب خفة دمه في الرسومات الصغيرة جنب الكلام و بين السطور

- تألق لما رسم صورة مبارك الشهيرة اللي أعتبرت بعد كده رمز للكارياتير في الدستور ... عجبتني قوي في بساطتها و قوة معناها و كنت عاوز أديله جايزة نوبل في الفنون على الإختراع ده ...

- لاحظت تغيبه المفاجيء عن الدستور - ومقال بلال فضل الغريب نسبيا ... وبعدين شفته صدفة فالتليفزيون في برنامج اطفال (اي والله) و حسيته إنسان نقي أوي و جميل - إحترمته قوي


خالد كساب

- لفت نظري كشاب مطرقع ومكتئب في نفس الوقت ... بيحب منير و بيكتب أنجلو اراب و بيهيس كتير قوي ... بحب الصفحة بتاعته و بعتبرها صفحه لايت في الجرنال حتى إن غادة بتاعة الإعلانات إعترفتلي إنها مش بتقرى غير الصفحة دي في الجرنال أصلا ... دي أول حاجة بتقراها و أحيانا كتير الحاجة الوحيدة :)

- لاحظت وجود أخوه بيكتب في نفس الصفحة - إسلوبه لذيذ ... لم أعتبرها محسوبيه عشان كده أكيد - ثم جاءت بيسان كساب اللي معرفش دي أختهم ولا قريبتهم ولا ده تشابه أسماء ... كتابتها كانت متواضعة في البداية وبعدين نضجت للأمانة و إن كانت لسة لها كتير

- لم أهتم بحفظ اسامي الناس اللي بيكتبوا عنده - عارفهم بالشبه كده ... شكلهم كلهم مطرقعين ... الصفحة لذيذة و شبابية جدا فا أنا مش معترض عليها


غادة من الدستور :)

- شخصية غير محورية لابد من ذكرها لإنها ساهمت بدون قصد في إلمامي بعدة معلومات عن الدستور كمؤسسة مهنيه و قد إصطلحت على تسمية نفسها ب "أنا غادة من الدستور" كل ما تكلمني في التليفون :)

- عرفت إنه إدارة الدستور مش بتوفر لمندوبي الإعلانات عندهم سيارة تنقلهم في زحام القاهرة مع إن أصل شغلهم التنقل بين العملاء بحثا عن إعلانات لما سالتني ببراءة أول مرة تيجيلي المكتب "اركب أيه" بعد ما كنت بوصفلها إزاي توصل بالعربية

- عرفت إنهم معندهمش غير كمبيوتر واحد لما شفت كم التخبط في المرة اللي إحتجت أبعتلهم إعلان ينشروهولي بالميل وإستسهالهم أنه حد يجي ياخد السي دي عن أنهم ينزلوا ملف من المييل (همة في العجوزة و أنا في مدينة نصر!!!)

- عرفت إنهم عدد صغيير قوي لما كنت بسأل على حد إتصل بيا و قالتلي هوة يا فلان يا فلان ... مفيش غيرنا !

- عرفت إنهم مكتفيين ماديا لحد كبير بأرباحهم من التوزيع فا مش فارقة معاهم إن أسعار إعلانتهم غالية (نفس اسعار الأهرام / ضعف أسعار الإسبوع مثلا) - و عرفت أرقام التوزيع بتاعتهم بالمرة


...........................

التدوينة الطويلة الممله دي هي ردي على المعركة الدائرة بين صحفيي الدستور عالنت و اللي هزت صورتهم قدام ناس كتير ومحتواها هو رايي الشخصي اللي من حق اي حد تناقشني فيه طالما في حدود اللياقة و آداب الحوار

لمتابعة المعركة

http://masrena.blogspot.com/2006/07/blog-post_07.html
http://aldostour.blogspot.com
http://manalaa.net/al_destour_flame_war
http://manalaa.net/al_destour_asks_about_security_infiltrating_blogs
http://img142.imageshack.us/img142/3705/qarar3eesa1jx2.jpg
http://img142.imageshack.us/img142/6898/qarar3eesa2cg4.jpg
(المستندات من جريدة الوعي المصرى الإلكترونية http://misrdigital.blogspirit.com )



14 Comments:

Anonymous غير معرف said...

قابلت بلال فضل مرتين زمان و حبيته جدا و محسيتش أن مغرور ولا حاجة. (و محسيتش بغرور في مقالاته الأخيرة بس بما أني المفروض واحد مغرور جدا يمكن أنا منحازله).

ابراهيم عيسى شجاع، اللي يتكلم على أنهم سايبينه ميعرفش البهدلة اللي اتبهدلها.

لكن اسمحللي، موضوع الخناقة مش في اطار الرأسمالية الطبيعية خالص، موضوع الخناقة في اطار المرتبات اللي متعييش و اطار المرتبات اللي بيندفع نصفها فقط و في اطار الناس اللي بتشتغل ليل نهار من غير تعيين.

ده غير طبعا ضعف الامكانيات و الموارد (اللي أنت ذكرته و ملوش سبب مقنع).

فيه خلافات أخرى غير مالية (عمرو سليم مشي بسب خلافات في السياسة التحريرية مثلا).

لكن مظنش الكلام ده كله يهم القارئ فعلا ولا يفرق معاه، أنا رغم صداقتي لجزء من الناس اللي بتتخانق لسه بشتري الدستور و بقرأ مقال ابراهيم عيسى.

١٤/٨/٠٦ ١:١٧ م  
Blogger me said...

سلامو .....اولا اشكرك على تعليقك عالي المستوى في مدونتي واعذرني على عدم الرد لانشغالي في بعض المهام ..واقدر كلماتك واتشرف بوجودها في مدونتي..

بالنسبة للدستور ..فانا لم اعرفها يوما ..الجريدة الي بقرأها هي المصري اليوم ..على موقعها بس..والوحيد الي تعرفت عليه هو ابراهيم عيسى ..اصله بيفكرني بتوماس فريدمان.. بتاع النيويورك تايمز..؟؟موش بس شكليا كمان نفس الحدة في اسلوب الكلام ونوعية المواضيع الي دايما بتكون ذات حساسيه عاليه ودرجة اشتعالها حين تنفجر تكون عاليه ..زي كمان كمال عبدالله في روز اليوسف ..( لا اقرأ المجلة كثيرا ) وعادل حمودة ....لو الدستور لن ترجع ..يبقى مافيش غير يعملوه مدونة ويحصنها من غزو الفيروسات الحكومية ..هاهاها..مؤكد ان طريقة الكتابة الصحفية في البلاد العربية تحتاج لمهارة خاصة ..اي كيف تنتقد الحاكم والحكومة دون ان يصيبك من غضب الحاكم بأمر الله ...




محاربة الخطأ ضرورة ..ولكن من منا قادر على تحديده؟تعريفاته تختلف باختلاف المنفعه..

١٤/٨/٠٦ ٢:٠٤ م  
Blogger Geddo Iskandar said...

epitaph - رفيقة الكفاح

أولا - ميرسي قوووي على الدعم النفسي ... يا باشا إحنا تلامذة في مدرسة سيادتك :)
:D
موضوع بلال فضل ده أنا أتفق معاكي فيه قوي ... بلال عنده قدرة رائعة على نقل صورة سكان مصر الأصليين - بيعرف يرسم الشخصيات و لماح أوي - بياخد جمل و مصطلاحات مش أى حد يقدر يلتفت ليها ... الحوار عنده عالي - لكن نسيج القصة بيكون ضعيف ... فيه أحداث مترابطة لكن مفيش قصة تتحكي حتى
ده مش كل أفلامه عشان ماظلمهوش ... لكن ليه كام فيلم فعلا متخمين بالمشاكل
أنا مش ضد إن بطل الفيلم يكون من حي شعبي ولغته متدنية (لإن دي لغته الحقيقية و الكاتب الشاطر لازم ينجح في نقل الصورة بكامل تفاصيلها عشان تكون مقنعة) لكن عدم وجود قصة - عدم وجود بداية و نهاية للفيلم ده اللي ليا تحفظات عليه
أنا لسة مش قادر افهم شخصية بلال الكاتب السينيمائي - هل عنده هدف محدد ولا بيداعب شباك التذاكر وخلاص .... مش عارف - بس اظنه لازم يلتفق إنه زي ما في أفلام بتضيف له في أفلام بتخصم من رصيده كا كاتب
بس كل ده ميمنعش إني بأكن له قدر كبيير جدا من الإحترام و الإعجاب

عمرو سليم بقى ده أنا حبيته جدا من برنامج صحصح معانا - هوة ده البرنامج اللي قصدي عليه (مش المذيعة اللي فالبرنامج دي بتاعة برامج اطفال!)أنا إفتكرته برنامج أطفال - أصلي مشفتش غير آخر كام دقيقة ... باين قوي إنه شخص رقيق ومهذب

شكرا مرة تانية يا إيبي يا خربانة على التعليق :)


علاء باشا

أراءك في بلال فضل و إيراهيم عيسى أحترمها و أوافق على كل ما ذكرته بشأنهم تقريبا
موضوع المرتبات ده أنا كنت بفكر أكتب عنه تدوينه ... شكلك كده حتأومها في دماغي :)
أنا برضه معاك في إن أرقام المرتبات المذكورة دي فضيحة خصوصا لناس بيقدوا شغل بالجودة دي
أما موضوع عمرو سليم فيه أقوال كتيرة مش حنعرف إيه الحقيقة غير لو عمرو نفسه إتكلم إلا إنه وبأخلاق نبيله آثر الصمت ... أظنه قاصد يقفل الموضوع مش يهيج الدنيا
أخيرا - لازم فعلا نقيم المنتج اللي بيطلع كل يوم أربع الصبح بغض النظر عما يحدث في كواليس الجريدة ... انت لييك الطبق اللي بيقدمه المطعم / ملكش إنك تدخل المطبخ ولا تشوفهم بيعملوه إزاي :)

منور يا باشا


me

شكرا على تعليقك الرقيق - مدونتك جميلة حقا :)

للأسف لا أظن إنه فيه بديل عن الصحافة المطبوعة (المطوية) حتى لما يعملوا بلوج ولا ويب سايت ... ليها إحساس تاني مختلف و شكل عملي لمن لا يجلس على الكمبيوتر طوال اليوم زي حالاتنا :)
"محاربة الخطأ ضرورة ..ولكن من منا قادر على تحديده؟تعريفاته تختلف باختلاف المنفعه.."
المقوله دي تستاهلي جايزة عليها ...

شرفتيني :)

١٥/٨/٠٦ ٢:٠٥ م  
Anonymous غير معرف said...

جدو اسكندر
تحيه طيبه وبعد ..بدايه اشكرك على كل كلمه جميله كتبت عنى فى مدونتك ..وارجو ان اظل دائما عند حسن ظن الجميع..فقط لى ملاحظتان..الاولى ان ما كنت ترى خطوطه فى مجله ماجد وانت صغير هو انا ايضا ..والدى اسمه جمال سليم وهو كاتب سياسى كبير وكاتب اطفال بارع ايضا وكان موهوب جدا رحمه الله ..بس للاسف ما كانش بيعرف يرسم..والدى مبتكر شخصيات الجمل صابر وهمام وعصابه الخمسه و النقيب سيف ..وغيرهم..الملاحظه الثانيه ان البرنامج الذى رايتنى فيه هو برنامج منوعات اسمه صحصح معانا وموعده كل يوم جمعه على قناه المنوعات..شرف لى ان اعمل فى برنامج اطفال لاننى اصبحت مؤمنا تماما_ على الاقل فى الاونه الاخيره بان الامل ..كل الامل هو القادم..ولكن صحصح معانا هو للاسف برنامج منوعات
شكرا لك مره اخرى ولصاحبه مدونهepitaph
مع خالص الشكر والتقدير
عمرو سليم

١٨/٨/٠٦ ١٠:٤١ م  
Blogger Geddo Iskandar said...

عمرو سليم ...

أولا و قبل أي شىء يشرفني جدا تعليقك على ما كتبت و لايسعني سوى أن أجدد إعجابى الشديد و إحترامي لأعمالك

تاني حاجة بقى - بقى إنت يا راجل يا طيب اللي كنت بترسم في مجلة ماجد :) يااااه - ده انت من زمان أوي
:)
بس ماشاءالله - رسوماتك في مجلة ماجد أكتر من رائعة ... يكفي إنها قدرت تجتذب إهتمام الجيل بتاعنا (أنا عندي دلوقتي 25 سنة) وسط الزحف الغربي الممثل في ميكي و سوبرمان و باتمان و سبايدرمان و كل عيلة "مان" نفر نفر
.
.
.
الله يرحم أ/جمال سليم اللي أنجبلنا فنان زيك - هي مهمة صعبة أنا عارف لكن أبوك عملها - لازم انت كمان تخلفلنا فنان عشان الرسالة تستمر - هه

أما موضوع برنامج الأطفال فياباشا ملحوقة ... معلهش كنت لسة مصحيتش أوي و كنت كل اللي واخد بالي منه و بقوله"مش دي طريقة عمرو سليم في الرسم ... إيه ده - مش ده عمرو سليم اصلا"

:)

أوعدك إني حتابع البرنامج ده لحد مترجع تاني للدستور إنشاءالله

وشكرا مرة تانيه على مرورك

١٩/٨/٠٦ ١٠:٥٣ ص  
Anonymous غير معرف said...

أ.عمرو سليم
بأة انت اللي كنت بترسم شخصيات ماجد!! مش ممكن, أنا من زمان أوي ماباصتش على أي عدد قديم, بس و أنا صغيرة كنت متأكدة ان اللي بيرسم ده مش مصري!! علشان كده كنت مستغربة أوي لما جدو اسكندر ربط بين رسمك في الدستور الغراء و بين ماجد زمان!! يالا أصله طول عمره أروبة جدو ده.
عالعموم أنا كمان بضم صوتي للجميع و مستنيينك في الدستور تاني يا باشا.

١٩/٨/٠٦ ١٢:٠٣ م  
Blogger Ali Abu-Taleb said...

ده حوار مع عمرو سليم هاينشر بكرة
لعل وعسى انه يجيب عن التساؤلات
http://egyptianscorner.blogspot.com/2006/08/blog-post_19.html

تحياتي
علي
www.abutaleb.net/me

١٩/٨/٠٦ ١٢:٥٣ م  
Blogger Geddo Iskandar said...

ola !!
والله تشكر يا أستاذ عمرو - تصدق دي أول مرة أختي تعلق عندي هنه!
منور يا دكترة
:P

ali abu-taleb:
الناس دي شكلهم هجاصين - منشروش حاجة !!
فوكك منهم - منور
:D

٢٢/٨/٠٦ ٤:١١ م  
Anonymous غير معرف said...

والله ألف شكر ليك يا باشا على الكلام الجميل ده وخصوصا أنك بتتكلم على أحب جرنال إلى قلبي ..
أنا يا سيدي قاريء ممكن تعتبرني مخلص لجريدة الدستور من زمان قوي ..
وبصراحة شديدة ما فرقش معايا أي كلام من اللي قريته وبيني وبينك كمان مستوى الجرنال ما تأثرش بأن الناس اللي كانوا كاتبين في المدونة بتاعة مصرنا دول مشيوا .. وبصراحة أكتر لو هما كانوا بيشتغلوا في الدستور ودي أخلاقهم فأفضل حاجة أنهم سابوها ..
وبصراحة مرة كمان أنا ما اقدرش أصدق أي كلمة بتتقال جوة مدونة اللي بيكتبوها مستخبيين ورا أسماء مستعارة وشايف أنه مش من النبل ولا الشرف أن السيد خالد البلشي ينشر أي كلمة سيئة عن مكان هو اشتغل فيه وعمل فيه جزء من مجده الصحفي ولو قال أنه مش هو اللي ورا الكلام ده فأكيد هو مساهم بشكوته اللي متصورة ونازلة في مدونة تانية اسمها الدستور .. وبعدين هما عمالين يقولوا فلان جوز فلانة وفلانة مرات فلان طيب وهما الناس دول مش كلهم صحفيين ولا بيبيعوا بطاطا .. طيب أنا اعرف من مصدر داخل الدستور ان مرات خالد البلشي كمان كانت بتشتغل في الدستور أنها كانت هتموت لأنها عايزة تتعين هناك وفشلت فراحت اتعينت في المصري اليوم وبتكتب باب أهبل اسمه حدث في مثل هذا اليوم عبارة عن كوبي وبايست .. يعني اللي بيته من قزاز ما يحدفش الناس بالطوب .. ولا عجبني كمان حوار عمرو سليم ولا مصدقاه لسبب بسيط جدا أنه هو الطرف الوحيد اللي اتكلم ومااسمعتش طرف تاني وده مش معناه أنه على حق .. بس أنا كنت باحترم عمرو سليم لأنه كان رافض الكلام في البداية لكن بمجرد ما اتكلم سقط من نظري لأنه عك جامد في الكلام لدرجة أنه شرد لكل جرايد مصر رغم أنه بيشتغل في احقر جرنال فيهم واللي يغيظ أنه بيلاقي مبررات لكل حاجة بس مبررات ما تقنعش عيل صغير .. هو فيه حد محترم يتكلم كويس عن مصطفى بكري وعبدالله كمال في الوقت اللي يهاجم فيه ابراهيم عيسى ؟!!

٣٠/٨/٠٦ ١:١٦ ص  
Anonymous غير معرف said...

واضح جدا ان اللى كاتب الكلام اللى قبلى وعامل نفسه مجهول هوه العبيط الصغير اخو ابراهيم عيسى الدكتاتور الامريكانى الاعظم..سيظل عمرو سليم وخالد البلشى وكل من ترك الدستور احتراما لمبادئه اشرف الف مره من اى دكتاتور صغير ومن حوله..ولا يسعنى الا ان اختم الكلمتين الحلوين دول بالهتاف المحبب لشادى عيسى ..الواد واخوه الواد واخوه..يلعن ابوه يلعن ابوه..حاجه تقرف

٧/٩/٠٦ ٢:١٦ ص  
Anonymous غير معرف said...

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا انا فى قمة سعادتى بالمدونه دى مهما كان فيها من كلام لاننا بنعانى من فيروس اشد خطوره من انفلونزا الطيور
فيروس اسمه التفاهه العربيه ى مواجهة شتى المشاكل المواجهه لنا
المهم بالنسبه للدستور انا رايى المتواضع انها جريده بمعنى الكلمه
كلمة حق فى مواجهة طوفان النفاق الرئاسى بقيادة الريس سمير رجب وشركاه ويا ريت نسال نفسنا سؤال ايه اللى مصدع دماغ العالم دى زى ابراهيم عيسى وبلال فضل وباقى الكتيبه الصحفيه الواعده ليه ميركبوش موجة النفاق اللى ممكن توصلهم بسرعه لسلم الرضا الحكومى
الناس دى عندهم مبدا الناس دى بتقول الكلام اللى مخنوق جوانا
الناس دى عايزه مصر تبقى كما يجب ان تكون
الناس دى بيدفعوا تمن كل كلمه يكتبوها من جهاز بيدعى انه امن دوله ولكنه امن حاكم هذه الدوله
وكل ما يدفعوا التمن ده يزيدوا اصرار على كلامهم لان دى رسالتهم
الناس دى مش طمعانه فى حكم ولا منصب الناس دى طمعانه فى نظرة رضا من مواطن بسيط وما اكثرهم فى الزمن ده

١٤/٩/٠٦ ١:٠٥ ص  
Anonymous غير معرف said...

جدو
الحقيقة انا متابعتش باقي التعليقات من يومها
الناس مش هجاصين
انا اعرفهم شخصياً وصدقني والله أحسبهم على خير
وآدي رابط الحديث
http://egyptianscorner.blogspot.com/2006/08/blog-post_115655482275268623.html

١/١٠/٠٦ ١١:١٨ ص  
Blogger واحـــد مـــــن الـنـــاس said...

والله من اروع التدوينات اللي قريتها يا جدو
واسف على اني كتبت التعليق بسرعة
وليا عودة بإذن الله

٩/١/٠٧ ٤:٣٤ ص  
Anonymous غير معرف said...

شكرا حزيلا على الكلام الجميل ده

٢٠/٧/٠٧ ١٠:٥٣ م  

إرسال تعليق

<< Home