٢٤‏/٦‏/٢٠٠٦

حدث بالفعل: س.ح.م



يوم الخميس اللي فات وانا نازل اسكندرية ركبت القطار الأسباني بتاع الساعة ستة مساءا اللي المفروض يعني يوصل الساعة تمانية وربع سيدي جابر ...
القطار ده مباشر لإسكندرية ... مش بيوقف و تكييف بقى و حاجة دلع

لحد كده و مية مية ... القطر أفندي وصل رصيف المحطة ستة إلا عشرة ... ممم وماله - مش لازم يبقى بايت من امبارح يعني مستني حضرتي !!
الجو طبعا كان شدييييييييد الحرارة والناس عالرصيف واقفة مستنين القطار المكيف بقى يصبرهم لحد منوصل لإسكندرية الجميلة :)

قعدنا ...

القطر بدأ يتحرك ...

الجو لا يطاق ...
الجو جوه القطار حر أكتر من بره - القطر مفيهوش شبابيك بتتفتح إكمنه مكييف - وماله ... دلوقتي يشتغل

الموضوع طول ...

الساعة 18:15

رئيس القطار بيشوف التذاكر ...
رئيس القطار: تذاكر يا أستاذ
أنا: هوة مش المفروض ان القطار ده مكييف !
رئيس القطار: أيوه يا بيه - بعتنا نجيب فني التكييف !
أنا: طب والنبي لحسن اتسلقت
رئيس القطار: تذاكييييير !

الساعة 18:45

عامل البوفيه: شاي نيسكافيه سندوتشات حاجة ساقعة عصير ...

أنا: لوسمحت
عامل البوفيه: أؤمر يا بيه
أنا: التكييف !!
عامل البوفيه: بيصلحوه أهو
أنا: بقالنا ساعة إلا ربع ... أنا استويت
(صيحات تأييد تتتعالى غاضبة من الركاب المجاورون)
عامل البوفيه: يا بيه ده انت مشفتش العربية اللي قبليكم ...
أنا: يعني أحمد ربنا وأبوس أيدي شعر ودقن

الساعة
19:00

فراش من فراشين القطار يتسكع في العربية
أنا: يا أخ ...
الفراش: أيوه يا باشا
أنا: أنا اتنبح صوتي عشان التكييف - أنا عاييز رئيس القطار ده أو المسئول عن المهزلة دي ... حرام عليكو !
الفراش: يا بيه والنبي دي رابع مرة الإسبوع ده !!!!

الساعة 19:30

ريحة العرق وكمية الهدوم اللي اتقلعت ... يععععععععععع
الفراش: رئيس القطر يا بيه
أنا: اللي بيحصل ده تهريج - انتو بتعاقبونا يعني ... خلاص حنفطس !
رئيس القطار: ....
أنا: رد عليا - اتصرف ... مش انت المسؤل هنا
رئيس القطار: ....
أنا: طب لو أنا عايز اشتكي - اشتكي ميين ... ولا اشتكي لمين بعد ربنا !!
رئيس القطار: أنا حكتب تقرير بالواقعة دي .

الساعة 20:15

تدافع شديد عند ابواب القطار - بعض السائحين بوجوه محتقنة - مجموعات من الركاب مستنده على سور المحطة تتنفس الصعداء !

حسبي الله ونعم الوكيل

9 Comments:

Anonymous غير معرف said...

and what did you expect in a country that no longer respects the humanbeing?!

elhamdolelah enaha gat awy 3ala 2ad keda..we 7amdela 3al salama :)

well..ironically they were talking about the underground on beit beitak..and the official on phone just said "all is fine" and this funny speaker Mona said..that our underground is far much better than that in London..let them look at the deplorable state of the train you've just described!

7asl 7'eir!..cheer up!

٢٤/٦/٠٦ ١١:١٩ م  
Blogger karakib said...

ana balemt lama aret el post dah !!
heya el sowar dih begad !!

dih soura basita men sowar el ehmal ....el ehmal fe kol 7aga !! sada2ny el enssan maloush karama fel balad ! we ba3d kol dah bentalboh eno ikoun moltazem we 3andoh damir we watany !!

antika

٢٥/٦/٠٦ ١٢:٠٨ ص  
Blogger Geddo Iskandar said...

epitaph:

al7amdolelah ... ana zaman kont ba2ol eno el trains in egypt are the best public transportation ever !
bas el tagroba asbate enaha kant the best belsodfa bas w sa3et ma7ato2a3 7ateb2a zayaha zay 2ay 7aga tanya lel 2asaf

thanks for passing by :)

Antika:

lel 2asaf el sewar de 7a2y2ya men 2atr darga talta hena fe masr ... el darga el tanya wel 2ola mosh keda bas atleast el 2atr da feeh shbabeek - maho mosh mokayaf ba2a !!

3arfa ya antika, law 3ala 2ad el ehmal aw el 2a3tal fa da by7sal every where ... el moshkela fe la mobalah el 3azima de ... shofty rdod el nas !!

٢٥/٦/٠٦ ٩:٥٩ ص  
Blogger مهندس مسلم said...

انت بتشتكي من القطار المكيف
يا ولدي انت لا تعلم شيئا
الصور اللى انت حاططها دي انا عشتها 5 سنين هي فترة دراستى في كلية الهندسة
انا كنت بسافر من طنطا الى القاهرة لمدة سنتين
بالطريقة اللى انت شايفها في الصور يوميا
لحد ماربنا كرمنى ودخلت المدينة الجامعية
انا عايز اقولك ان في عمال وموظفين بيسافروا كده يوميا ومن سنين
طب تقول ايه لما تعرف ان الناس دي راضيا بالهم والهم مش راضي بيها
الناس غلابه ومرتباتها بسيطة ومتقدرش تسافر في الدرجة التالته من غير اشتراك
يعني مرتبه يدوب يكفيه هو وعياله واشتراك الدرجة التالته
تقوم مصلحة السكة الحديد تلغى الدرجة التالته وتعمل حاجه اسمنها حورس
طبعا اشتراكها اعلى وبعدين ترفع قيمة التذاكر وبالتالي الاشتراك وتلغي حورس
انا عايز اقولك ان خط طنطا القاهرة حاليا لاتسير عليه قطارات غير مكيفة الا درجة تانيه مميزة ودي اجرتها اعلى من اجرة الميكروباس

٢٥/٦/٠٦ ١١:٤٤ ص  
Blogger Geddo Iskandar said...

عندك حق - أنا مصدقك ... المفروض الدولة تدعم الدرجة التالتة و ممكن تزود شوية في الدرجة الأولى والتانية المكيفة وتسيب الدرجة التانية العاديه (بتاعة الموظفين والطلبة) زي ماهية بدل متلغي الدرجة التالتة كده خالص (أنا أول مرة أعرف الموضوع ده منك بصراحة) بس المصيبة انك لما بتركب درجة أولى في أي مكان فالدنيا بتكون متوقع أحسن خدمة - افترض انها لخدمة السائحين ورجال الأعمال يا أخي ...

المصيبة أنه مفيش بديل محترم للسفر بين المحافظات - السوبرجيت والبولمان و شركة غرب الدلتا زبالة وقعدة مخنوئة و ريحة السجاير و الحمام والمضيفة وغلاستها (وقلة الأدب أكيد) والسرقة في الأسعار و عدم الإلتزام بالمواعيد - أكيد انت مجرب وعارف

في انجلترا البرلمان والحكومة رفضوا خصخصة القطارات خوفا من تدني مستوى الخدمة واعتبروا السكة الحديد من الخدمات الإستراتيجية اللي لازم الحكومة تقوم بيها بنفسها وكمان تدعمها!!

شوفت الفرق

٢٥/٦/٠٦ ١٢:٥٩ م  
Blogger ADMIN said...

جدو اسكندر انته بتتكلم على قطار مصر اسكندرية والمكيف كمان والنبى انا عازمك فى اسكندرية الاسبوع الجاى او اى يوم تانى تحب تختارة وانا اوريك قطار ابو قير الى بخترق قلب العاصمة الثانية ومدى الاهمال الذى وصل له لدرجة ان الناس بتكون عاملة فى هذا القطار زى ساندوتش ماكدونالدز الكومبو الى فى خص ومايونيز دا وتحس انهم بظيين لبرة
ودا كله كوم وقطار رشيد دا كوم تانى الى المحطة بتاعتة فى المعمورة البلد دا لوحدة كارسة من الناس الى فية وريحة السمك فية ولا سوق زنانيرى والناس ياعينى الى نايم والى بياكل بس احسن حاجة فى القطار دا ان كل الى فية يعرفوا بعض

٢٥/٦/٠٦ ٩:٤٤ م  
Blogger Geddo Iskandar said...

سعادة الباشا :)
أولا وقبل أي شيء شكرا جزيلا على التعليق و شكرا على اللينك في البلوج عندك - منورني والله

نيجي لقطار أبو قير - أنا يا باشا مش خواجة ... أنا عارف قطار أبوقير وياما ركبته ... مليش سكة كتير هناك بس عييب عليك يعني - أنا اسكندراني من محرم بك وأبويا أصله من بحري - أوعى وشك يعني :)

قطار أبوقير بقى يامعلم ده مشكلته مشكلة ... بس عارف فيين أكبر مشكلة فيه؟
البيه بيستخدم كوسيلة نقل لأشياء كتييييرة غير البشر - خضار/بضائع/موبيليا أحيانا - بدون ضوابط يعني ... تحول لقطار شحن مش وسيلة مواصلات عامة!
هنا في القاهرة عجبني قوي أنه لو معايا حاجة كبيرة ممنوع أركب بيها المترو - المترو بتلقيه زحمة موووووت و الناس برضه متفعصة بس الأبواب بتقفل ومفيش جوة غير البني آدمين - وهوة على فكرة غير مكيف - بس فيه قواعد
قطار أبوقير ده مستهلك بسبب سوء الإستخدام قبل ما يكون بسبب الإهمال!
وبعدين حسب معلوماتي المتواضعة - القطار من أبو قير لمحطة مصر بستين قرش باين (أو أربعين - أنا مش متأكد) والمشروع نفس المسافة ب خمسة وسبعين قرش ... مش بعييد يعني - فالناس اللي لسة في القطر أغلبهم بيستخدموه في النقل

:)

بس حلو قوي موضوع ساندوتش ماكدونالدز الكومبو - جريت ريقي ... حاقوم آكل
.
.
.
اتفضل معايا

:D

٢٦/٦/٠٦ ١:١٤ ص  
Blogger ADMIN said...

شكرا على عزومتك يا ابن عمى زى كل الاسكندرنية ما بيقولوا بس انا بحسبك قاهرى على العموم انا اسف جدوا اسكندر وعلى فكرة انا معاك فى كلامك واصدق علية ولكن هل سوء الاستخدام هو الرد المناسب وعلشان يعنى التذكرة ب60 قرش يبقى نبهدل القطار بالطريقة دى

الامر الثانى اشكرا كثيرا على مشاركتك فى مدونتى جدو اسكندر واحب بس ان افسر شى واحد وهو اننى لم اقتبس شى من بنت مصرية وقد ارسلت لها اميل بهذا الموضوع كل ما فى الامر هو توار افكار كل الشباب المتحمس وعلى فكرة الفكرة دى جاتنى وانا بشتر عيش كان معايا جنية مكتوب علية مبارك ابن كلب فانا اخدها على جمال وخلتها حمله شعبية ضد جمال هوة دا الموضوع بابا جدو

٢٦/٦/٠٦ ٣:٣٧ ص  
Blogger Geddo Iskandar said...

ya basha 2eqtbas eih bas :)
ana ba3at 2a2olak tbos 3al link 3shan 7aset enak mate3rafsh el 7amla bta3et bent masryah :)

ama el 2atr ... manbahdelhosh laken law 7atena "rule" 7atla2y el nas etnafadet wtshalet wet7atet ... fokak

enta 3aref eno mashro3 metro Alexandria kan mo7`atatlo mkan shreet el 2atr we mkan el 2atr yb2a tarye2 sare3 raye7 gaay - bas rofed men 7es el mabda2 l2en el shary7a ely btesta7`dem el 2atr zay ma2olt 2abl keda w da 7ay2sem 3omr el metro el eftrady w na2lo el tafkeer le 7`at el raml !!

٢٦/٦/٠٦ ٨:٥٥ ص  

إرسال تعليق

<< Home